Ecocombi

Eťn keer rijden met meer lading
Energiezuinigere wagens en schonere brandstoffen zijn niet de enige manieren om CO2-uitstoot te verminderen. Ook door op de huidige routes langere en zwaardere voertuigen in te zetten, de zogenaamden Ecocombiís, kunnen we energie besparen en het milieu ontzien.

Wetgeving biedt ruimte
De wettelijke regels voor de lengte en het gewicht van voertuigen is iets verruimd. De totaallengte van een voertuig mag, binnen een aantal beperkingen, worden vergroot tot 25,25 meter. Er kan dus meer lading worden vervoerd. Ter vergelijking: twee Ecocombiís vervangen drie traditionele trekker-oplegger-combinaties (16,5 meter).
Aangezien het brandstofverbruik van de twee Ecocombiís samen minder is dan van de drie trekker-opleggers daalt de uitstoot van CO2.

Verdeling dichtbij afleveradres
In 2005 zette Peter Appel Transport de eerste twee Ecocombiís in. Eind 2010 is de achtste afgeleverd. In eerste instantie waren de Ecocombiís vooral bedoeld voor de zogenaamde Ďdikke stromení van goederen, maar de laatste ontwikkeling is gericht op Ecocombiís voor winkeldistributie. Daarbij gaat men vanaf een distributiecentrum met een volgeladen Ecocombi naar een ruime plek dicht bij de afleveradressen. Aldaar wordt de Ecocombi gesplitst in delen die voldoen aan de traditionele wetgeving voor lengte. De ontstane traditionele trekker-oplegger Ďpastí wel in de stad en levert de goederen bij de winkel af.

Er rijden nu al vijf varianten rond van deze zogenaamde distributie-Ecocombi's.
De verwachting is dat er meer zullen volgen.

 


 
 
 
  • Standplaatsen
  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Contact
  • Vacatures