LNG/LBG

Milieuvriendelijke gassen voor zwaardere wagens
Elektrisch rijden is een interessante optie voor lichtere wagens, maar wat doen we met de zwaardere motorwagens en trekkers? Voor deze reuzen liggen energiemogelijkheden bij Compressed Natural Gas (CNG), Liquid Natural Gas (LNG) en Bio Liquid Gas (BLG).

Daarnaast valt te denken aan diverse vormen om deze varianten te mixen in zogenaamde Dual Fuel-aandrijfvarianten. De gasvarianten bieden als voordeel dat er per koolstofatoom (C) meer waterstof (H) aanwezig is en dat de chemische verbindingen korter zijn. Minder koolstof scheelt in CO2-uitstoot en kortere verbindingen zorgen voor een volledigere verbranding.

Het motorrendement bij CNG/LNG ligt lager, waardoor nu nog onduidelijk is wat het effect is van schonere uitstoot i.c.m. met een te verwachten meerverbruik t.o.v. diesel.

Keuzes maken
De ‘veilige’ wereld van diesel, overal kunnen tanken en een grote actieradius: zullen we genoegen nemen met iets anders? Meer keuze in aandrijfvarianten klinkt interessant, maar zorgt ook voor de altijd moeilijke opstartfases en een gebrekkige infrastructuur voor tanken en opladen. Daarbij laten we de beschikbaarheid van de voertuigen zelf nog buiten beschouwing. Diverse fabrikanten bevinden zich namelijk ook in dit veranderende spectrum en hebben daarbij te maken met meer ontwikkelingskosten, verspreid over minder voertuigen. Je moet maar durven investeren.



 


 
 
 
  • Standplaatsen
  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Contact
  • Vacatures